Pædagogik og NordicPAS
Pædagogik og NordicPAS
Med Nordic Pas har vi styr på vurderinger, handleplaner og dokumentation med en samlet digital platform. Vores fagpersoner, som dagligt arbejder med NordicPAS, oplever processen som en faglig opkvalificering.
Det er på en helt ny og spændende måde nemt for os at måle på vores pædagogiske indsatser og vigtigst af alt kan vi nu måle på borgernes udvikling.
Se mere om NordicPAS på www.nordicpas.dk
Fondens pædagogiske grundlag
Pædagogik
I Fonden Det Private botilbud arbejder vi efter en systemisk anerkendende tilgang og netop kombinationen af den systemiske anerkendende tilgang, Low Arousal (ligeledes beskrevet), samt en bred viden om forskellige diagnosers påvirkning af vores borgere gør, at vores tilgang er skræddersyet til vores målgruppe. Vi kan dokumentere nogle fine resultater, som vi naturligvis er stolte af.
Systemisk Anerkendende Tilgang
Den Systemisk Anerkendende Tilgang kan bruges til at forstå, hvordan organisationer og systemer fungerer, herunder forandringer, relationer, kommunikation og samtaler. Tilgangen tager afsæt i et helhedsperspektiv, hvor der er fokus på de relationer og sammenhænge, borgerne indgår i. Mennesker opfattes som mere eller mindre lukkede systemer, der opfatter verden ud fra egen logik, hvor hver især kommunikerer ud fra det billede, vi selv skaber af virkeligheden.
I den systemiske tilgang er det derfor ikke muligt at forstå verden fra et objektivt perspektiv. Verden forstås altid ud fra den enkelte borgers meningsdannelse og opfattelse. Vi må derfor anerkende, at verden opfattes og forstås forskelligt, og ét perspektiv ikke nødvendigvis er mere rigtigt end et andet.
Vi kan ikke opnå fælles forståelse, men vi kan koordinere vores forståelse. Dette betyder, at vores medarbejdere er nødt til at udforske borgernes perspektiver med en nysgerrig og neutral tilgang. Derudover handler den systemisk anerkendende tilgang om at få øje på muligheder, at se problemer som uindfriede drømme og have fokus på, at det sprog vi bruger, hele tiden er med til at skabe vores men også borgernes virkelighed.
Der findes i systemteorien mange forskellige redskaber og metoder til at arbejde systemteoretisk, som vi i det daglige trækker på. Men grundlæggende arbejder vi ud fra følgende punkter:
- Vi har fokus på de relationer og sammenhænge, borgerne indgår i.
- Vi anerkender, at vores borgere har forskellige opfattelser af situationer, og vi er nysgerrige og udforsker de forskellige opfattelser.
- Vi har fokus på det, borgerne lykkes med og hjælper borgerne med at få øje på muligheder.
- Vi er opmærksomme på, at vores sprog og handlinger, er med til at skabe vores virkelighed.
Målgruppe og virkning
Den systemisk anerkendende tilgang kan bruges på alle målgrupper og også i det kollegiale samarbejde. Den forventede virkning er, at borgerne oplever sig mødt og respekteret, for de forskellige perspektiver de har. Derudover forventer vi, at tilgangen kan give borgerne nye perspektiver og hjælpe dem med at få øje på deres muligheder, kompetencer og det, de rent faktisk lykkes med i dagligdagen.
Kognitiv terapi
Kognitiv terapi er en evidensbaseret psykologisk behandlingsform, der tager udgangspunkt i samspillet mellem menneskets tanker, følelser, kropslige reaktioner og adfærd. Grundtanken er, at den måde, vi opfatter og fortolker verden på, har afgørende betydning for, hvordan vi føler og handler – og at uhensigtsmæssige tanke- og adfærdsmønstre kan ændres gennem bevidst refleksion og træning.
Grundprincipper i kognitiv terapi
Tankens betydning: Mennesker reagerer ikke direkte på situationer, men på deres tanker om situationen.
Tanker kan udfordres: Negative eller forvrængede tanker kan identificeres, udfordres og erstattes af mere realistiske eller hjælpsomme tanker.
Adfærd påvirker følelser: Ved at ændre adfærd (fx at turde gøre noget nyt eller anderledes) kan man påvirke sin følelsesmæssige tilstand positivt.
Struktur og samarbejde: Terapi eller pædagogisk arbejde baseret på kognitiv tilgang er målrettet, struktureret og foregår i et samarbejde mellem fagperson og borger.
Kognitiv terapi i praksis – i et botilbud som Fonden Det Private Botilbud
I praksis anvendes kognitiv terapi ofte pædagogisk og tilpasset borgernes kognitive og kommunikative forudsætninger. Målet er ikke nødvendigvis traditionel terapi, men at støtte borgerens udvikling, trivsel og mestring gennem kognitive strategier. Her er nogle måder, det kan bruges på:
Struktur og visualisering
Mange borgere med autisme eller kognitive udfordringer profiterer af visuelle og konkrete redskaber. Kognitive metoder som fx tankekort, følelsestermometre, situationsanalyse og simple tanke-skemaer bruges til at gøre abstrakte begreber (tanker, følelser, valg) mere håndgribelige.
Tanke-følelse-handling-sammenhænge
Gennem samtaler og støttede refleksionsøvelser guides borgeren til at forstå:
Hvad skete der?
Hvad tænkte jeg?
Hvordan fik det mig til at føle?
Hvad gjorde jeg – og hvad kunne jeg have gjort i stedet?
Dette træner selvindsigt og understøtter mere hensigtsmæssig adfærd i fremtidige situationer.
Arbejde med mestring og selvregulering
Ved at identificere negative automatiske tanker (fx “de andre kan ikke lide mig”), kan medarbejderen støtte borgeren i at erstatte dem med alternative tanker (fx “jeg ved det ikke – men jeg kan spørge eller observere”). Dette øger borgerens oplevelse af kontrol og mestring i sociale eller følelsesmæssigt krævende situationer.
KAT kassen
KAT-kassen (Kognitiv Affektiv Træning) er et pædagogisk og psykologisk redskab, der er udviklet med afsæt i kognitiv adfærdsterapi (KAT) og særligt tilpasset børn, unge og voksne med særlige behov – herunder personer med autismespektrumforstyrrelser, ADHD, udviklingshæmning eller andre kognitive vanskeligheder.
KAT-kassen anvendes til at fremme emotionel og kognitiv forståelse, herunder:
At identificere og udtrykke følelser
At forstå sammenhænge mellem tanker, følelser og adfærd
At udvikle strategier til følelsesregulering og problemløsning
Metoden bygger på en visuel, struktureret og konkret tilgang, som støtter deltagerens evne til at reflektere over egne oplevelser og handlemønstre. KAT-kassen indeholder fysiske redskaber såsom:
Følelseskort
Skemaer og arbejdsark
Visuelle figurer, fx “følelsestermometre”, “tankebobler” og “handlingsplaner”
Materialerne er designet til at skabe en tryg og genkendelig ramme, hvor brugeren gennem guidet dialog kan arbejde med egne oplevelser i en struktureret form. Pædagoger, lærere eller andre fagprofessionelle anvender redskaberne sammen med borgeren og tilpasser dialogen til den enkeltes kognitive og kommunikative forudsætninger.
KAT-kassen kan både anvendes i forebyggende, støttende og behandlingsorienterede sammenhænge, og metoden egner sig både til individuelle samtaler og i gruppeforløb. Dens styrke ligger i evnen til at skabe indsigt, mestring og følelsesmæssig udvikling, hvilket har stor betydning for borgerens trivsel, sociale funktion og selvforståelse.
Low Arousal
I Fonden Det Private Botilbud arbejder vi efter principperne i Low Arousal.
Low Arousal er en tilgang med fokus på, hvordan vores medarbejdere i Fonden Det Private Botilbud gennem egen adfærd kan støtte borgerens trivsel og udvikling af nye strategier til mere hensigtsmæssig adfærd i vanskelige situationer.
Low Arousal kan anvendes til flere målgrupper, hvor udfordrende adfærd forekommer, herunder naturligvis borgere med nedsat funktionsevne og udfordrende adfærd. Low Arousal er oftest beskrevet i forhold til udadreagerende adfærd, men i dansk kontekst er tilgangen også afprøvet til borgere med nedsat funktionsevne og selvskadende adfærd. Hvis man skal oversætte Low Arousal til dansk, er det tætteste man kommer på det nok: Rogivende og Ikkekonfronterende Pædagogik.
Vi mener, at tilgangen Low Arousal giver vores medarbejdere kompetencer til at støtte vores borgere i at ændre en udfordrende adfærd ved at undgå konfronterende situationer og søge at opnå lav grad af modstand hos borgeren. Gennem vores målrettede støtte medvirker tilgangen til at skabe et grundlag for trivsel for borgeren og hjælpe borgeren med at udvikle hensigtsmæssige strategier til at tackle vanskelige situationer.
Vi har flere gange set, at når vores medarbejdere ændrer deres adfærd overfor borgeren, kan borgerne også ændre deres adfærd. Herved kan medarbejderens ændrede adfærd således forebygge, at der opstår konflikter og derved skaber man en grundbund for positiv udvikling.
Vi har et utal af eksempler på, at vores brug af Low Arousal har en positiv effekt for både borgerne og vores medarbejdere. Det drejer sig om, at vi stort set ingen hændelser med udfordrende adfærd har og derfor ikke behøver at bruge tid på kedelige og unødvendige magtanvendelser. Dette medfører ligeledes, at vi har optimeret muligheden for øget trivsel hos vores borgere og vores medarbejdere.
Lær om Low Arousal på 18 min.
Se filmen ”Low arousal – fagligheden bag bekymrende adfærd”, hvor centrale pointer fra Low Arousal-tilgangen præsenteres af specialpædagogisk konsulent Jakob Kjærby Lentz. Her er der mulighed for at komme et spadestik dybere i teorien herunder grundprincipperne:
- Ansvar
- Kontrol
- Metodeloftet
- Kravtilpasning og affektsmitte
Viden om Autismespektrumsforstyrrelse
Fonden Det Private Botilbud henvender sig til borgere over 18 år, som har kognitiv nedsat funktionsevne, med tilhørerende diagnoser. En ofte registreret diagnose hos vores borgere er diagnosen Autismespektrumsforstyrrelse, en gennemgribende udviklingsforstyrrelse, som er kendetegnet ved en anderledes og ofte forsinket udvikling på områderne socialt samspil, kommunikation samt mentalisering. Det er naturligvis forskelligt i hvilket omfang, vores borgere er påvirket af deres diagnose.
Vi ved, via erfaring, at alle med autisme lærer og udvikler sig igennem hele livet i det rette miljø. Den rigtige form for støtte fra omgivelserne er således vigtig for at kunne leve et så godt og selvstændigt liv som muligt. Ligesom alle andre mennesker har personer med autisme styrker og udfordringer.
Autisme er kendetegnet ved en anderledes og ofte forsinket udvikling inden for områderne:
- Socialt samspil
- Social kommunikation
- Mentaliseringsevne
Følger af autisme påvirker livsudviklingen på forskellige måder hos vores borgere, nogle har indlæringsvanskeligheder, psykiske problemer eller andre udfordringer. Det varierer naturligvis fra person til person, i hvilken grad autismens udfordringer kommer til udtryk i hverdagen, men bestemt også fra den ene dag til den anden. Derfor er det vigtigt, at vores sociale og pædagogiske indsats altid tager højde for individuelle forskelle.
Lær om Autismespektrumsforstyrrelse på 5 min.
Denne lille film fra Amazing Things Project er udarbejdet for at skabe opmærksomhed omkring autisme hos folk der måske ikke selv har været i kontakt med mennesker med autisme før eller blot kunne tænke sig at vide mere.
NordicPAS
Platform for udvikling og dokumentation af læring
Med Nordic PAS har vi i Fonden Det Private Botilbud nu en platform, som har et evidensbaseret og standardiseret fagligt grundlag og giver os mulighed for dokumentation af vores pædagogiske resultater. Det betyder, at vi kan sikre en ensartet høj kvalitet, hvor den enkelte medarbejder ikke skal opfinde sine egne pædagogiske måleværktøjer eller vurdere borgeren ud fra en mavefornemmelse. I stedet kan vi tilbyde en fælles ramme, som giver mulighed for at sammenligne udviklingen på tværs af vores borgere indenfor egne rammer i Fonden Det Private Botilbud, men også sammenligne vores resultater med andre lignende institutioner.
Samlet set bidrager vores brug af Nordic PAS til en fokuseret og fagligt funderet prioritering, så både kommunen, vores bo- og aktivitetstilbud og de pædagogiske medarbejdere kan udnytte tid og ressourcer bedst muligt.
NordicPAS platform
På online-platformen har vi adgang til et inspirerende pædagogisk læringsunivers med relevant fagstof inden for social- og specialområdet. Nordic PAS-platformen kan også bruges til dialog med andre dygtige fagpersoner, som benytter systemet. Fællesskabet giver os mulighed for:
- At udveksle erfaringer og viden med fagfæller
- At blive inspireret af nye pædagogiske tilgange
- Indgå i spændende erfa-grupper
- At få og tilbyde sparring om specifikke problemstillinger i dit arbejde
Teorien bag
PAS er et neuropædagogisk redskab til udredning, der leder efter mønstre i borgerens måde at løse opgaver på. Systemet er udviklet til at finde potentialer og forudsætninger for læring. Det vil sige, at det er designet til at identificere, hvad borgeren kan selv eller med hjælp – og kun i mindre grad, hvad borgeren ikke kan.
Der ligger en meget omfattende forskning bag udformningen af PAS. Som deltager på NordicPAS brugeruddannelser har vores medarbejdere fået en grundig indføring i de teoretiske principper bag systemet.
Systemet er opbygget i tre niveauer, som opdeler læreprocesser i tre domæner:
- Det kognitive domæne (tænkning, viden, problemløsning)
- Det affektive domæne (holdninger, værdier, interesser og vurderinger)
- Det psykomotoriske domæne (manuelt / motorisk)
PAS-systemets tests er designet til at vurdere borgerens kompetencer og potentiale på hvert af disse områder. Det betyder, at der kan laves en mere fintmasket udredning end normalt. Der måles både på opmærksomhed, hukommelse, eksekutive funktioner, sproglig kompetence, visuel kompetence, personlig kompetence, social kompetence og logisk/matematisk kompetence.
Alle input fra vurderingerne samles igennem NordicPAS-platformen, der analyserer på data og opstiller et forslag til en pædagogisk handleplan med grafer og en række vejledninger i vurderingen. Det giver samlet set et meget unikt overblik, som er funderet i fakta, til gavn for borgerens udvikling.