Det Private Botilbud

Det siger vores medarbejdere

Vores botilbud på Sjælland består af en dynamisk personalegruppe med forskellige kompetencer indenfor det socialpædagogiske område. Fonden Det Private Botilbud er en arbejdsplads, hvor engagement og arbejdsglæde er en drivkraft.

Maria Møller Nielsen, som til dagligt arbejder som pædagog hos Fonden Det Private Botilbud, fortæller: “Jeg får en følelse af, at jeg har gjort noget godt for nogle andre”. Det er netop det at gøre noget godt for andre, som driver vores medarbejdere.
Vores medarbejdere understreger vigtigheden i et meningsfyldt arbejde: “Jeg er her, for det første fordi jeg elsker at være sammen med de unge. De giver mig så meget livsglæde, de er glade, når de ser en, og de giver bare noget indhold i livet”, fortæller Maria Møller Nielsen.

Vores medarbejdere brænder for at skabe et mere værdigt liv og gøre en forskel for den enkelte borger. “Vi kigger på den enkelte borger, og vurderer hvad den enkelte har brug for. Så går vi ind og hjælper og ser løsninger og muligheder. Det kan jeg godt lide at være i. Vi er ikke gode til begrænsninger”, fortæller Line Lehn, som er Personale- og kvalitetschef. Ingen er ens, vi tilpasser derfor vores arbejde til den enkelte borger. Vi arbejder pædagogisk udviklende, da vi ser potentiale i alle vores borgere uanset funktionsniveau.

Medarbejdernes primære opgaver består i at støtte og vejlede borgerne i deres praktiske opgaver samt at motivere borgerne til beskyttet beskæftigelse jf. Servicelovens paragraf 103 og 104. Borgerne kan benytte sig af botilbuddets forskellige aktivitets og samværstilbud ved at arbejde i cafeen, i folkekøkkenet, i Natur Liv, i Håndværker Liv eller STU forløb. Vi giver borgerne redskaber, så de kan øge deres funktionsniveau som hver dag påvirker deres livskvalitet, idet de opnår at blive mere selvkørende i alt, hvad de foretager sig.

Medarbejderne fortæller også om vigtigheden i de løbende PAS vurderinger og handleplaner, som netop er med til at kvalificere deres daglige arbejde. “Vi går ind og kigger på den enkeltes PAS vurderinger, og så har vi vores egne handleplaner, som vi er igennem hvert halve år, for at sikre at vi bruger de pædagogiske metoder, som PAS er kommet med”, fortæller Line Lehn.